Postępowanie egzekucyjne w administracji

Postępowanie egzekucyjne w administracji zmierza do wykonania ciążących na podmiocie zobowiązań publicznoprawnych, a zatem godzi bezpośrednio w majątek tego podmiotu. Z tego powodu powinno być prowadzone ściśle według obowiązujących reguł.

Podmioty, przeciwko którym prowadzone jest postępowanie egzekucyjne w administracji, posiadają szereg uprawnień umożliwiających im kwestionowanie niekorzystnych działań organów egzekucyjnych.

Zobacz na jakim
etapie jesteś

Potrzebujesz pomocy?

+48 508 333 000
WhatsApp Telegram Skype Viber Signal

Krok 1

Wybierz na jakim
etapie jesteś

0

Nie wiem na jakim etapie jestem

1

Wszczęcie postępowania

2

Wszczęcie egzekucji administracyjnej

3

Zastosowanie środków egzekucyjnych

4

Zbieg egzekucji

5

Zakończenie postępowania egzekucyjnego

Czym jest postępowanie egzekucyjne w administracji?

Postępowanie egzekucyjne w administracji zmierza do wykonania ciążących na podmiocie zobowiązań publicznoprawnych, a zatem godzi bezpośrednio w majątek tego podmiotu. Z tego powodu powinno być prowadzone ściśle według obowiązujących reguł.

Podmioty, przeciwko którym prowadzone jest postępowanie egzekucyjne w administracji, posiadają szereg uprawnień umożliwiających im kwestionowanie niekorzystnych działań organów egzekucyjnych.

Zaufaj ekspertom

Nasz zespół to grupa ekspertów, która nie tylko doskonale zna przepisy, ale skutecznie stosuje je w praktyce. Przez lata zdobywali doświadczenie zajmując się sprawami od podstawowych postępowań cywilnych, aż po sprawy karne i karne gospodarcze. Wyróżnia ich unikalne doświadczenie w obszarze prawa podatkowego oraz kontroli celno-skarbowych, zdobyte podczas wieloletniej służby jako funkcjonariuszy organów celno-skarbowych.

Skontaktuj się
z ekspertami

FAQ

Postępowanie egzekucyjne w administracji jest odrębnym procesem prawnym regulowanym przede wszystkim ustawą z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Ma na celu przymusowe wykonanie obowiązków nałożonych przez organy administracyjne, takich jak np. zapłata podatków, opłat, grzywien lub wykonanie obowiązków niepieniężnych. W szczególności obejmuje:

  • Egzekucję należności pieniężnych, np. zaległości podatkowych,
  • Wykonanie obowiązków o charakterze niepieniężnym, np. usunięcie nielegalnej budowli.

Celem postępowania jest wymuszenie na zobowiązanym wypełnienia obowiązku, którego dobrowolne wykonanie nie nastąpiło, przy zastosowaniu środków przymusu administracyjnego.

Postępowanie egzekucyjne wszczynane jest najczęściej na wniosek wierzyciela, którym może być organ administracyjny lub inny podmiot, który uzyskał tytuł wykonawczy. W przypadku wierzyciela będącego zarazem organem egzekucyjnym postępowanie jest wszczynane z urzędu poprzez nadanie klauzuli wykonalności tytułowi wykonawczemu:

  • Organ egzekucyjny, będący jednostką administracji państwowej, prowadzi postępowanie i podejmuje czynności egzekucyjne,
  • W zależności od rodzaju obowiązku i specyfiki sprawy sprawują one różne środki egzekucyjne, np. zajęcie rachunku, wynagrodzenia czy ruchomości,
  • Organ ten sprawuje nadzór nad prawidłowym przebiegiem egzekucji.

Postępowanie jest odrębne od egzekucji sądowej i nie wymaga udziału sądu.

Egzekucja administracyjna może być wszczęta wyłącznie na podstawie ważnego tytułu wykonawczego, którym jest:

  • Decyzja lub postanowienie organu administracji publicznej podlegającego egzekucji,
  • Inne akty prawa materialnego przewidziane ustawą,
  • Tytuły wykonawcze wystawione zgodnie z przepisami prawa, zawierające odpowiednie klauzule wykonalności,
  • Egzekucję można wszcząć na wniosek wierzyciela albo z urzędu, gdy jest nim organ egzekucyjny.

Tytuł wykonawczy stanowi formalne uzasadnienie podjęcia czynności przymusowych wobec zobowiązanego.

Organy egzekucyjne dysponują różnymi środkami do przymuszenia zobowiązanego do wykonania obowiązku, wśród których są:

  • Zajęcie wynagrodzenia za pracę lub emerytury oraz innych świadczeń pieniężnych,
  • Zajęcie rachunku bankowego i środków na nim zgromadzonych,
  • Zajęcie ruchomości, nieruchomości lub innych składników majątkowych dłużnika,
  • Przymusowe wykonanie obowiązku niepieniężnego, np. usunięcie nielegalnej budowli,
  • Inne czynności przewidziane ustawą, które mają na celu skuteczne wyegzekwowanie zobowiązania.

Środki są dobierane adekwatnie do sytuacji i rodzaju egzekwowanego obowiązku.

Zobowiązany ma określone prawa chroniące jego interesy, m.in.:

  • Prawo do otrzymania zawiadomienia o wszczęciu egzekucji oraz o zastosowanych środkach egzekucyjnych,
  • Możliwość wniesienia zarzutów od czynności egzekucyjnych, które stosuje organ egzekucyjny,
  • Prawo do składania skarg na działania organu egzekucyjnego do wyższej instancji administracyjnej,
  • Możliwość wystąpienia o zawieszenie lub umorzenie postępowania egzekucyjnego w określonych sytuacjach, np. choroby, trudnej sytuacji majątkowej,
  • Prawo do obrony i porozumienia się z organem w celu ugodowego zakończenia postępowania.

Ochrona prawna zobowiązanego jest gwarantowana regulacjami ustawowymi.

Tak, ustawa przewiduje zawieszenie lub umorzenie postępowania egzekucyjnego w określonych sytuacjach:

  • Zawieszenie może nastąpić, gdy toczy się spór prawny co do podstaw egzekucji lub przedmiotu egzekucji, a organ egzekucyjny po zapoznaniu się z przesłankami wyda postanowienie o zawieszeniu,
  • Postępowanie może być zawieszone w przypadku śmierci zobowiązanego, jeśli nie został ustanowiony zarząd sukcesyjny,
  • Umorzenie następuje np. z powodu braku majątku do egzekucji, niewykonalności obowiązku czy upływu przedawnienia,
  • Każde zawieszenie lub umorzenie wymaga formalnego postanowienia organu, które można zaskarżyć.

Te mechanizmy chronią zarówno interesy wierzyciela jak i zobowiązanego.

Egzekucja administracyjna rozpoczyna się:

  • Na podstawie ważnego tytułu wykonawczego wraz z klauzulą wykonalności,
  • Na wniosek wierzyciela lub z urzędu przez organ egzekucyjny, jeśli sam jest wierzycielem,
  • W przypadku wniosku organ wydaje postanowienie o wszczęciu egzekucji,
  • Następnie organ podejmuje czynności egzekucyjne adekwatne do sytuacji, np. zawiadamia o zajęciu majątku,
  • Cały proces przebiega zgodnie z obowiązującymi przepisami i jest nadzorowany przez organ egzekucyjny.

Formalności te mają zapewnić legalność i prawidłowość działania organów.

Podstawowe różnice między egzekucją administracyjną a sądową to:

  • Egzekucja administracyjna jest prowadzona przez organy administracji państwowej w oparciu o tytuły wykonawcze administracyjne, nie wymaga udziału sądu,
  • Egzekucja sądowa prowadzona jest przez komorników przy udziale sądu na podstawie orzeczeń sądowych,
  • Egzekucja administracyjna dotyczy najczęściej należności publicznoprawnych (np. podatków, opłat, kar administracyjnych),
  • Egzekucja ta ma charakter bardziej bezpośredni i często szybszy,
  • Wykonanie jest realizowane za pomocą środków przewidzianych przez prawo administracyjne.

Obie procedury mają na celu wykonanie obowiązków, ale różnią się miejsce prowadzenia i podstawowym reżimem prawnym.

W postępowaniu egzekucyjnym udział biorą różne strony, które mają określone obowiązki:

  • Zobowiązany ma obowiązek zastosować się do wymagań egzekucyjnych oraz udzielić informacji i współpracować z organem egzekucyjnym,
  • Wierzyciel musi dostarczyć ważny tytuł wykonawczy i wnioski o podjęcie czynności egzekucyjnych,
  • Organ egzekucyjny jest zobowiązany do prowadzenia egzekucji zgodnie z prawem, terminowo i bez nadużywania swoich uprawnień,
  • Inni uczestnicy, np. przedstawiciele zobowiązanego, muszą udzielać informacji i nie utrudniać czynności egzekucyjnych,
  • Wszelkie czynności organu podlegają kontroli i nadzorowi przewidzianemu prawem.

Przestrzeganie obowiązków wpływa na sprawny przebieg egzekucji.

Zobowiązany ma prawo do obrony i może podjąć działania takie jak:

  • Wniesienie zarzutów przeciwko czynnościom egzekucyjnym, jeśli uważa, że są one niezgodne z prawem lub zbędne,
  • Składanie skarg na bezczynność, przewlekłość lub inne uchybienia organu egzekucyjnego,
  • Wnioskowanie o zawieszenie egzekucji w określonych sytuacjach (np. spór prawny, trudności finansowe),
  • Negocjowanie z organem ugody lub rozłożenia długu na raty,
  • Korzystanie z pomocy prawnej, adwokata lub doradcy podatkowego,
  • Odwołanie się do wyższych organów administracyjnych lub sądu administracyjnego.